A hazai járműparkra ráférne a fiatalítás

A gazdasági válság óta 2017-ben lépheti át a százezret a forgalomba helyezett új személyautók száma a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) szerint.

A szervezet 102 ezer új autó eladásával számol 2017-ben A DataHouse adatai szerint 2016-ban 96 500 ezer új autót értékesítettek, és ez meghaladta az MGE várakozásait, hisz a szervezet tavaly januárban 80 ezer, az évközi korrekció után pedig 92 ezer autó eladásával számolt 2016-ra. A piac tehát növekvő, amin segíthetne, és a járműpark fiatalításában is egy nagy szerepe lenne, a romániaihoz hasonló roncsprémium programnak.

Romániában kuponokat lehetett kapni a roncsautó kivonásáért, amit aztán új autó vásárlásakor be lehetett számítani. Ilyen programot javasol most az MGE. A járműparkra rá is férne a fiatalítás, főleg a használt importjárművek esetében lenne szükség az ösztönzők megváltoztatásra, főleg ha figyelembe vesszük, hogy tavaly az említett 96 550 új mellett 140 ezer használt járművet hoztak be, ezek kétharmada 12-13 évnél is idősebb.

A szervezet hosszú évek óta azt is szorgalmazza, hogy egy környezetvédelmi alapú adórendszert vessenek be, hasonló már működik az Európai Unió 20 országában, vagyis Magyarország azon nyolc ország egyike, ahol ez a szemlélet még nem érvényesül a gépjárművekkel kapcsolatos adórendszerben. A környező országokhoz képest Magyarországon a járművek forgalomba helyezési költsége is jelentősen magasabb, ennek csökkentését is szorgalmazza az MGE.

Az MGE a motorkerékpárok regisztrációs adójának csökkentését is javasolja, ami 2006 óta változatlan: az egyesület szerint a 80 köbcentiméter alatti motorok után nem kellene regisztrációs díjat fizetni (ami jelenleg 20 ezer forint), a 81-125 köbcentisek után 95 ezer helyett 20 ezret, a 125-500 köbcentisekre a jelenlegi 135 ezer helyett 50 ezer, az 501-900 köbcentiméteresekre a mostani 180 ezer forint után az MGE-javaslat szerint 120 ezer lenne a regisztrációs díj, a nagyobb járművek esetében maradna a 230 ezer forintos regisztrációs díj. Tavaly egyébként ha nem is jelentősen, de növekedett az új motorok eladása, a 2015-ös 2088 után az elmúlt évben 2213-at értékesítettek.

A nagyjárműpiacon viszont inkább stagnálásra számít idén az MGE: Magyarország az egyetlen volt a régióban, ahol tavaly nem nőtt a 3,5 tonna feletti járművel eladása: az elmúlt évben 5516 új nagytehergépkocsi talált gazdára, szemben 2015-el, amikor 5706. A csökkenésének több oka is volt: a legnagyobb piaci szereplő, a Waberer’s részben el volt foglalva a tulajdonosváltással, másrészt az immár teljes egészében pénzügyi befektető tulajdonában lévő cég vezetése a korábbi 3,5 év után egy évvel meghosszabbította az autók átlagos leadási idejét, így kevesebb új járművet „szívott” fel.