A válságból kivezető út nehézségeit jelzik a csak lassú ütemben gyarapodó hazai újautó-eladások.
Az ideális magyar autópiacról, az egyesület szakmai érdekképviseleti tevékenységéről, a gazdaság kifehérítéséről és a használtautó-beáramlás megállításáról is beszélt az AutoPro magazinnak Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke.
Milyen tematika foglalkoztatja az egyesületet?
Folytatjuk a tavaly megkezdett témáinkat. A járműtörténeti nyilvántartás bevezetése és végrehajtási elemeinek kidolgozása mellett szeretnénk a kilométeróra állás felvitelét sűríteni, például gumicserénél, szervizelésnél, rendőri igazoltatásnál. Lehessen látni, hogy két adatfelvétel között mennyivel nőtt, adott esetben mennyivel csökkent az érték. Ideális lenne, ha a járműtörténet a káreseményeket és a karbantartásokat is tartalmazná a korábban említett elvek mentén. A motorosok érdekében kiigazítanánk a regisztrációs adót, mert sok esetben magasabb, mint az autóké, bevezetnénk a robogók azonosítását a kötelező biztosítási plakettel, a 125 köbcentisek vezethetőségét pedig tovább könnyítenénk. Mindezek nyomán várható a motorkereskedelmi piac tisztulása is.
A nagyon idős használtautó-dömping fékezésére megfordítanánk a kilowattadót, fizessenek azok többet, akik autói jobban szennyezik a környezetet – nem fordítva, ahogy most van. Minden importált gépjárműre megfizettetnénk az import áfát, de tervezzük az első forgalomba helyezés korlátozását kibocsátási alapon, illetve a tulajdon átruházásának korlátozását bizonyos autókor felett. A zöld rendszámos autók vásárlásának támogatását is szorgalmazzuk. Egy kuponos roncsprémium kidolgozását szeretnénk elérni, amelyben a különböző környezetvédelmi kategóriájú új gépjárművek vásárlása esetén a felhasználható kuponok száma ösztönözné a vevőket a környezetre kevésbé káros autók előnyben részesítésére.
Hogyan tudják érvényesíteni a környezetvédelmi szempontokat?
Ha leadunk egy roncsot, kapunk érte valamennyi pénzt és egy kupont. De lehet másoktól is venni kuponokat, amelyeket aztán beválthatunk környezetkímélő autókra. Ha mondjuk egy elektromos autót akarunk venni, akkor abba 6-8 kupont is beleszámítanak, egy plug-in hibridbe eggyel-kettővel kevesebbet, egy sima hibridbe további egy kuponnal, egy 100 gramm/kilométer kibocsátás alatti autóba pedig megint eggyel kevesebbet. Így tudnánk ösztönözni a zöld autók vásárlását, miközben a roncsoktól is megszabadulunk. Szeretnénk elérni a veszélyes hulladék kezelésével kapcsolatos szabályok egységesítését. Ahol új gumit vagy akkumulátort árulnak, ott le lehessen adni a régit. Az átalány termékdíjat pedig terjesszék ki valamennyi gépjármű fajtára: a haszonjárművekre ez most nem vonatkozik.