Citroën roncsprémium

Eddig több mint ezerévnyi öreg autótól és kockázatától szabadította meg a Citroen a magyar utakat. A CITROËN Autócsere Programjának köszönhetően – a bontási átvételi igazolások tanúsága szerint – összességében eddig több mint 1000 évnyi öreg autótól, elavult technikától, biztonsági és környezeti kockázattól szabadultak meg a magyar utak.

A roncsprémium akció „tipikus résztvevője” 17 éves, vidéken él, származása (gyártmánya) nem jellemző, és nagy valószínűséggel C3-at választ utódjául. A mezőny doyenje ugyanakkor egy 1972-es gyártású Skoda S100, akit egy 32 éves Lada követett. A bezúzott autók listáján remekül megfér egymás mellett a 23 éves Trabant és a 26 éves BMW. A Citroën Hungária 2012. december 1-jén hirdette meg hiánypótló Autócsere Programját; az eredetileg két hónaposra tervezett kampány olyan sikeresnek bizonyult, hogy immár hatodik hónapja fut, sőt: márciustól már haszongépjárművek is vásárolhatók a program keretében, májustól pedig bekapcsolódott a CITROËN új kompakt szedánja, a C-Elysée is.

A 2013 áprilisáig a Citroën Hungáriához visszaküldött bontási átvételi igazolások tanúsága alapján 7 nemzet autógyártásának 18 márkája került bontóba. A bezúzott modellek több mint 80 százaléka 10 és 20 éves kor közötti. A legidősebb bezúzott autó egy 41 éves Skoda S100 volt még régi (két betű négy szám) rendszámmal, amelyet tulajdonosa új C3-asra cserélt. A 26 éves BMW 535 helyett ma már egy Berlingo szállítja új gazdáját. Noha az akció még nem zárult le, és az átadások is néhány hét késéssel követik a megrendeléseket, már most kijelenthetjük, hogy az eddig bezúzott autók életkorának összege jócskán meghaladja az ezer évet. Az Autócsere sikerét az elmúlt hónapok megrendeléseinek számából mérhetjük le legjobban. Az akció elindulása óta az új Citroënt vásárló magánszemélyek aránya dinamikusan növekszik. A program első hat hónapjának számai azt mutatják, hogy az összes megrendelt személygépkocsi 42 százaléka magánszemélyhez került, ami jócskán meghaladja a piac átlagát. Ezen ügyfelek közül ötből négy az Autócsere program konstrukció segítségével vásárolt. (A Citroën Hungária a programot megelőzően a piaci átlagnál is kisebb arányban számolt magánügyfeleket vevői között – mindezt egy olyan flottaorientált piacon, ahol az eladások 70-80 százalékát a jogi személyek jelentik.)

2013. május végéig a magánszemélyek által megrendelt Citroën személygépkocsik száma közel háromszor akkora volt, mint a 2012 első öt hónapjában megrendelteké. A legkiemelkedőbben szereplő modell a Citroën C3 volt, ahol a – tavaly jellemzően még céges megrendelésekből álló – forgalom több mint 90 százalékát idén a magánügyfelek tették ki. A program négy modellel indult, hozzájuk csatlakoztak a kishaszongépjárművek, majd végül a C-Elysée. A legsikeresebbnek a Citroën C3 bizonyult. Január óta a megrendelt C3-ak száma hónapról hónapra közel kétszer annyi, mint 2012 utolsó hónapjainak átlaga, ezen belül a magánügyfelek aránya mintegy háromszorosa az előző évi átlagnak.

Örömmel látjuk azt is, hogy a magyar közönség ismét felfedezte a C3 Picassót. A 2009-ben „Kívül kicsi, belül nagy” szlogennel bemutatkozott városi egyterű – kényelmes belterével, finom minőségi megoldásaival, gazdag alapfelszereltségével és gazdaságos működésével – egyaránt jelenthet tökéletes megoldást fiatal családoknak és aktív idősebbeknek. Az Autócsere Programnak köszönhetően az idén minden hónapban kétszer annyi C3 Picasso kelt el, mint a tavalyi év havi átlaga, és ennél a modellnél is tapasztalható a magánszemélyek számának és arányának látványos növekedése: mindkét mutató közel két és félszeresére nőtt.

A kis városi modellek forgalmának fellendülése bizonyítja a legjobban az akció létjogosultságát: azon vevőkör számára is elérhetővé vált egy új autó vásárlása, akik korábban nem gondolkodhattak ezen.

Az akció lényege, hogy azok az ügyfelek, akik 10 évesnél idősebb járműveiket leadják a kereskedésekben bontásra, akár egymillió forintos kedvezményt kaphatnak a kijelölt modellekre. Az importőr célja ezzel többek között a személygépjárművek eladásának fellendítése volt, mégpedig kifejezetten a magánügyfelek részére. A kereskedelmi vonzaton kívül azonban közérdeket is szolgál a kezdeményezés, ugyanis a Citroën feltett szándéka a régi, balesetveszélyes és környezetszennyező járművek forgalomból történő kivonása és a magyar gépjárműpark átlagéletkorának csökkentése.

HOGYAN ZAJLIK AZ ÚJ AUTÓ MEGVÁSÁRLÁSA A CITROËN AUTÓCSERE PROGRAM KERETÉBEN?

A programnak nyilvánvalóan csak az egyik fázisa az, amikor az ügyfél kiválasztja és megrendeli új autóját, hiszen ehhez előbb gondoskodni kell a régi autó megsemmisítéséről. Ez a következőképpen zajlik:

  1. A márkakereskedő ellenőrzi az ügyfél tulajdonjogát a bezúzandó autóra vonatkozóan (forgalmi, személyi igazolvány, lakcímkártya);
  2. Az ügyfél aláír egy megsemmisítési meghatalmazást a márkakereskedőnek, és átadja a megsemmisítendő autót, annak forgalmiját és törzskönyvét;
  3. A márkakereskedő a megsemmisítendő járművet eljuttatja a CAR-REC átvevőhálózatának tetszőleges pontjára;
  4. A márkakereskedő átveszi a bontási átvételi igazolást a CAR-REC átvevőhelyén;
  5. A bontási átvételi igazolást, a forgalmi engedélyt és a törzskönyvet a márkakereskedő visszaadja az ügyfélnek. Ezután tudja az ügyfél a végleges forgalomból történő kivonást intézni az okmányirodában.

A folyamat többszörösen is garantálja azt, hogy a régi autó valóban megsemmisül, és soha többé nem kerül vissza a forgalomba. A roncsprémium ugyanis csak akkor vehető igénybe, ha a tulajdonos – illetve alkalmazottja vagy közeli hozzátartozója – hivatalos megbízást ad a megsemmisítésre. A megsemmisítendő járművet a márkakereskedő felelőssége az átvevő helyre eljuttatni, és a bontási átvételi igazolást az ügyfélnek átadni. Azaz teljesen kizárt, hogy a használt autót bármilyen módon tovább értékesítsék.

A márka és a márkakereskedő a megsemmisítés teljes folyamatának bonyolítását átvállalja az ügyféltől, akinek feladata csupán a roncs beszállítása, illetve a bontási igazolás átvétele marad.

Miért érdemesebb új autó vásárlásába fektetni?

  1. A Citroën Autócsere Program az új személygépkocsik mellé 4 év garanciát kínál.
  2. A legmodernebb technológiával készülő új motorok fogyasztása és CO2-kibocsátása természetesen alacsonyabb, mint a több éves, sokat futott, adott esetben nem kímélő üzemmódban használt autók.
  3. A szakmai ügyfelek számára a gépkocsi nem csupán vagyontárgy és közlekedési eszköz, hanem a munkavégzés alapfeltétele. A szállítójármű megbízhatóságán a vállalkozás hatékonysága múlik: a modern technológiával szerelt új modellek szervizköltsége nyilvánvalóan alacsonyabb, mint sokat futott régi társaiké.
  4. A kifogástalan állapotban lévő furgon a vállalat reklámhordozója is, hiszen megbízható, stabil lábakon álló vállalkozás hírét viszi mindazoknak, akikkel útja során találkozik.

Miért fontos a leadott autók megsemmisítése?

Az Autócsere Program kidolgozásakor a Citroën abból a tényből indult ki, hogy a magyar gépkocsipark átlagéletkora több mint 12 év, és ez a szám egyre csak nő. A forgalomban részt vevő autók egyharmadának nincs érvényes műszaki vizsgája, és talán még több az olyan jármű, amely ugyan levizsgázott, de objektíven tekintve nem közlekedhetne. Mindez egyrészt jelentős környezeti terhelést okoz (hiszen a nem megfelelő állapotú autók üzemanyag-fogyasztása és károsanyag-kibocsátása is magas), másrészt pedig nagyon komoly baleseti kockázati tényezőt jelent.

Fontos szempont az is, hogy az autóipar folyamatosan, nagy sebességgel fejlődik. A 10-15 évvel ezelőtt használt anyagok, technológiai megoldások, biztonsági berendezések a maiakhoz képest elavultak és sokkal kevésbé biztonságosak. Ha az átlagot tekintjük: 15 évvel ezelőtt egy kiskategóriás autóban egyetlen légzsák volt csupán szériafelszereltség, míg az ABS felára az autó árának 10%-át tette ki. A mai CITROËN C3-asban szériatartozék az ABS, a vészfékezés-rásegítő, az elektronikus fékerő-elosztó, a 4 légzsák, a gyerekzár és a pirotechnikai övfeszítők – de a mai CITROËN Berlingo furgonban is minden kiviteli szinten ott van az ABS, a vészfékezés-rásegítő, az elektronikus fékerő-elosztó és a pirotechnikai övfeszítők.

Minden autós és gyalogos közös érdeke, hogy a cserére megérett öreg autók ne vegyenek többé részt a közlekedésben, és adják át helyüket a modernebb, biztonságosabb technológiáknak.

A PSA Peugeot Citroën Csoport környezetvédelmi stratégiájának kiemelt eleme, hogy legális, racionális és a körülményekhez képest környezetkímélő mederbe terelje a forgalomból kivont roncsok elhelyezését és újrahasznosítását. A ma forgalomban lévő CITROËN modellek – tömegükre vetítve – 95%-ban újrahasznosíthatók, ebből 85% anyagában közvetlenül újra felhasználható. A forgalomból kivont gépkocsik gördülékeny kezelését segítik elő azok a megoldások, amelyekkel például könnyen leereszthető a motorolaj vagy egyszerűen kiszerelhető az akkumulátor. A tervezők arra törekednek, hogy minél több homogén anyagból készült alkatrész kerüljön az autóba. A műanyag alkatrészek tervezésekor a lehető legkevesebb fajta műanyagot használják, és minden darabot anyagjelzéssel látnak el, hogy szétszereléskor könnyen osztályozhatók legyenek.

A CITROËN márkaszervizek oly módon igyekeznek segíteni ezt a folyamatot, hogy – természetesen – betartják a veszélyes hulladékok kezelésére vonatkozó valamennyi jogszabályt, valamint naprakész információval szolgálnak ügyfeleiknek a hozzájuk legközelebb található regisztrált bontókkal és roncsátvevőhelyekkel kapcsolatban.