A roncsprémium-programok hatásai

Franciaország, Németország és Olaszország keresletösztönző programokat vezetett be az autóvásárlási kereslet serkentése érdekében, ami egyes hónapokban, illetve néhány régióban 50 százalékkal csökkent éves szinten a támogatások bevezetése előtt. Egyes uniós országok, mint pl. Nagy-Britannia később indították el a saját programjaikat.

Még az Egyesült Államok kormánya is megfontolta, hogy selejtezési tervet vezessen be a nagyon sikeres német példához hasonlóan. (A terv szerint akár 4500 USD értékű utalvány is járhatna a régi autó leselejtezéséért új és kevésbé szennyező autó vásárlása esetén: egy gallonnal legalább 22 mérföld a személyautók, illetve 18 mérföld kisteherautók esetén. Az intézkedés egy felmérés szerint várhatóan 1 millió járművel növeli a keresletet egy teljes évre kivetítve).

Franciaország

Az állam 1000 EUR értékű ösztönzést ajánlott fel minden 10 évnél régebbi autó leselejtezéséért új autó vásárlása esetén. (Ez az összeg megfejeli a tavaly bevezetett zöldadó-rendszerből származó mintegy 280 millió euró költségvetési bevételkiesést.) A roncsprémiumot az eladások növelése érdekében egyeztették az autógyártókkal. Az év eleje óta az új autók értékesítésének mintegy 35 százaléka (kb. 650.000 autó) már ennek a rendszernek volt köszönhető, de ebből 350.000 vásárlás feltehetőleg támogatás nélkül is bekövetkezett volna. A roncsprémium nettó hatása tehát 300.000 darab járművet jelentett 2009-ben (az újautó-piac 15%-a).

Németország

A bevezetett roncsprémium minden egy évesnél nem régebbi autó vásárlóját feljogosította arra, hogy 2500 EUR állami támogatást vegyen igénybe, amennyiben a vételnél kilenc évesnél idősebb autót számíttat be. A terv várakozásokon felül jól tejesített, és óriási segítséget jelentett a gyártóknak, mert ennek keretében megszabadulhatnak saját vagy kereskedőik készleteitől. Első körben a kormány 1,5 milliárd eurós alapot különített el 600.000 jármű vásárlásának támogatásához (ez Németország újautó-piacának 20 százaléka). A sikerre való tekintettel a német állam 5 milliárd euróra növelte az elkülönített forrást, amit a 3. negyedév végéig lehetett felhasználni.

A német modellben elég volt 2009-ben aláírni az új autóra vonatkozó szerződést, a leszállítás és a regisztráció akár később is megtörténhetett, éppen ezért az intézkedés még 2010 első negyedében is befolyásolta a regisztrált autók számát. Összességében a németországi új regisztrációk száma 2009-ben kissé meghaladta a 3,5 milliót, ami 23 százalékos, összesen 800.000 darabos mennyiségi növekedést jelentett 2008-hoz képest. A VW csoport szerint a jelentkezők mintegy 50 százaléka olyan vevő, aki hagyományosan használt járművet vásárol, ami behatárolhatja azok számát, akiknél előrehozott vásárlásról lehet beszélni.

További európai programok

Nagy-Britanniában a kormány járművenként 2000 fontos selejtezési ösztönző programot vezetett be. A támogatást az állam és a gépjármű-kereskedők megosztva nyújtották. A hatás jelentős egy olyan piacon, amelyen az értékesítés az első öt hónapban 25 százalékkal csökkent. Olaszországban és Spanyolországban szintén elindítottak ösztönző programokat, de ezek inkább a CO2-kibocsátást célozták meg, mint a kereslet növelését. A spanyol program hozadéka majdnem zéró volt, főleg azért, mert csupán kamattámogatásban részesítette az új autóvásárlókat, és nem járt készpénztámogatással. A hasonló luxemburgi, portugál és osztrák programok hatása európai léptékkel nem volt mérhető.